شرایط بیعت یاران خاص با امام زمان(عج)
حضرت
امیرالمؤمنین(ع) در خطبه معروف به «خطبه البیان» که در بصره ایراد
فرمودند، در بیان علائم و نشانه های ظهور امام زمان(عج) و نیز وقایع هنگام و
بعد از ظهور آن حضرت، مطالبی فرمود که در بخشی از آن آمده است:
پس
از آن که حضرت صاحب الزمان(عج) در ابتدای ظهور، یاران خاص خویش، یعنی همان
313 نفر را مورد آزمایش قرار می دهد و آنان را در طلب آن حضرت از مکه به
مدینه، سه بار رفت و آمد می کنند، آن بزرگوار بین صفا و مروه بر آنان ظاهر
می شود و خطاب به آنان می فرمایند: «انی لست قاصعاً امراً حتی تبایعونی علی
ثلاثه خصله تلزمکم لاتغیرون منها شیئاً و لکم علی ثمان خصال فقالوا: سمعنا
و اطعنا فاذکر لنا ما انت ذاکره، یا ابن رسول الله!»؛
«هیچ
برنامه روشنی برای شما ارائه نمی دهم، مگر این که با من هم پیمان شوید که
سی خصلت را همواره مراعات کنید و هرگز هیچ یک از آنها را تغییر ندهید و رها
نکنید، در برابر پیمانی که شما با من می بندید، من هم با شما پیمان می
بندم، هشت خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.»
آنان
عرض می کنند: ما گوش به فرمان و مطیع هستیم، ای پسر پیامبر خدا! هر شرطی
که می خواهی مطرح فرما، پس از آن که یاران اعلان آمادگی کردند، حضرت صاحب
الزمان(عج)، به طرف کوه صفا حرکت می کند و آنان نیز همراه آن حضرت حرکت می
کنند، در آنجا امام زمان(عج) خطاب به آنان می فرماید: «اما آن سی نکته ای
که باید منشور هم پیمانی شما با من باشد، مواردی است که در ذیل می آید:
1- هرگز از اطاعت من سرپیچی نکنید و از هیچ یک از اصول توافقات عقب نشینی نکنید.
2- هرگز دست به دزدی نزنید.
3- هرگز به زناکاری آلوده نگردید.
4-هرگز فعل حرام انجام ندهید.
5- هرگز به فحشا و فساد گرایش نداشته باشید.
6- به ناحق هیچ کس را نزنید.
7- به زراندوزی و جمع کردن طلا مبادرت نکنید.
8- به جمع کردن نقره مشغول نشوید.
9- گندم را احتکار نکنید.
10- هرگز جو را احتکار نکنید.
11- هیچ مسجدی را خراب نکنید.
12- هرگز شهادت باطل ندهید.
13- هرگز از مؤمنین بدگویی نکنید.
14- هرگز ربا نخورید.
15- در سختی ها بردبار باشید.
16- بر هیچ خداپرستی لعنت نفرستید.
17- هرگز شراب نخورید.
18- هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشید.
19- هرگز پارچه ابریشمی را به روی خود نیندازند.
20- لباسی که از دیباج «پارچه ابریشمی رنگ شده» دوخته شده است را نپوشید.
21- دشمن شکست خورده در حال فرار را تعقیب نکنید و نکشید.
22- هیچ خون ناحقی را نریزید.
23- با هیچ مسلمانی به حیله و نیرنگ برخورد نکنید.
24- حتی بر کفار هم تجاوز و ستم نکنید.
25- با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نکنید.
26- هرگز لباس دوخته شده از ابریشم بر تن نکنید.
27- در زندگی ساده زیست باشید و خاک، فرش زندگی شما باشد.
28- از فساد و فحشا همواره بیزاری بجویید.
29- امر به معروف را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید.
30- همواره نهی از منکر کنید.
هرگاه شما نسبت به این 30مورد ذکر شده با من پیمان بستید، این حق را خواهید داشت که من هم در مورد هشت چیز با شما پیمان بسپارم:
1- متعهد می شوم، شما دوستان خاص من باشید و دیگران را بر شما ترجیح ندهم.
2- لباس هایی را که می پوشم، مانند لباس های شما باشد.
3- غذا و خوراکم مانند غذای شما باشد.
4- مرکب سواری من همتراز مرکب شما باشد.
5- در همه حال و هر زمان با شما باشم.
6- همواره همراه با شما حرکت کنم.
7- در زندگی به مقدار کم راضی باشم.
8- زمین پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد کنم.
پس همگان، خدا را آن گونه که شایسته است، عبادت می کنیم، من به عهدم با شما وفا می کنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانید.»
حال آیا ما منتظر واقعی امام عصر(عج) هستیم و می توانیم با توجه به این تعهدات خود را بیازماییم؟!
امام رضا علیه السلام می فرماید: روزی شخصی حضرت علی علیه السلام را دعوت کرد تا برای ناهار به منزل او برود. حضرت فرمود: به شرطی که سه خصلت را برای من ضمانت کنی، می آیم:
1.این که از بیرون چیزی نخری؛
2.هر چه در خانه حاضر داشتی، بیاوری؛
3.بر عیال خود سخت نگیری[1]
چه خوب است تمامی مهمان ها این طور باشند؛ یعنی قبلا با میزبان و برادر دینی خود شرط کنند در پذیرایی خود را به زحمت نیندازد؛ هر چه حاضر بود، بیاورد تا دیگر لزومی به قرض گرفتن و به رهن گذاشتن لوازم خانه نباشد. تمام دردسرهای مهمانی و مخارج بیهوده و اضافی از قانع نبودن مهمان است.
شرط حضور مهمانی
روزی حرث اعور پیش حضرت علی علیه السلام آمد و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! دوست دارم بر من منت گذاشته و مهمانم شوی. حضرت علی علیه السلام فرمود: به شرطی که خود را به خاطر من به زحمت نیندازی. با این شرط حضرت وارد منزل او شد. حرث دست در جیب کرد و چند درهم پول در آورد و آن را به حضرت نشان داد و گفت: اگر اجازه می دادی، چیز بهتری خریداری می کردم. حضرت فرمود: همین که در خانه تو موجود است، کافی است و لازم نیست بیشتر از این خود را به زحمت بیندازی.[2]
پی نوشت ها:
[1] حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 16، ص 433، ح 13.
[2] همان، ص 431، ح 1.
اگر چه تمامی کسانی که بدون حساب و کتاب وارد بهشت میشوند عذاب جهنم بر آنان حرام است. اما در عین حال گروهی از انسانها به صورت خاص در روایات از آنها نامبرده شده است و این نشان از اهمیت بالای این موارد دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد.در ادامه به بیان نام این گروه از افراد به همراه احادیثی که در این مورد آورده شده است پرداخته می شود
1. چشمی که از ترس خدا بگرید: «عَنْ
اَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: مَا مِنْ عَیْنٍ اِلَّا وَ هِیَ
بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ اِلَّا عَیْناً بَکَتْ مِنْ خَوْفِ اللَّهِ
وَ مَا اغْرَوْرَقَتْ عَیْنٌ بِمَائِهَا مِنْ خَشْیَةِاللَّهِ عَزَّ وَ
جَلَّ اِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سَائِرَ جَسَدِهِ عَلَى
النَّار»؛ امام صادق(ع) فرمودند: هیچ چشمى نیست جز اینکه روز قیامت گریان
است، مگر چشمى که از ترس خدا گریسته باشد، و هیچ چشمى نیست که از ترس خداى
عزوجل به اشک خود پر شود، جز اینکه خداوند همه آن بدن را به آتش دوزخ حرام
گرداند. (کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر،
آخوندى، محمد، ج 2، ص 482، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407
ق)
2. کسانی که خشم و شهوت خویش را کنترل کنند:«عَنِ
الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ(ع) قَالَ: مَنْ مَلَکَ نَفْسَهُ اِذَا
رَغِبَ وَ اِذَا رَهِبَ وَ اِذَا اشْتَهَى وَ اِذَا غَضِبَ وَ اِذَا
رَضِیَ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ»؛ امام صادق(ع) فرمودند:
هر کس هنگام خشم و رغبت و ترس و شهوت و غضب و رضایت، خویش را نگهدارد،
خداوند جسمش را بر آتش حرام کند. (ابن بابویه، محمد بن على الامالی، النص،
ص 329، کتابچى، تهران، چاپ ششم، 1376 ش)
3. کسانی که هنگام یاد اهل بیت گریان شوند: «عَنْ
اَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: مَنْ ذُکِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ
عَیْنَاهُ حَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ عَلَى النَّارِ»؛ امام صادق(ع)
فرمودند: کسى که ما را نزد او یاد کنند، پس از چشمانش اشک بیاید خداوند
متعال صورتش را بر آتش حرام مىنماید. (ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل
الزیارات، النص، ص 104، دار المرتضویه، نجف اشرف، چاپ اول، 1356 ش)
4. رکوع و سجده کنندگان:
«...وَ قَالَ اَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ اِلى غَسَقِ
اللَّیْلِ وَ هِیَ السَّاعَةُ الَّتِی یُؤْتَى فِیهَا بِجَهَنَّمَ یَوْمَ
الْقِیَامَةِ فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ یُوَفَّقُ تِلْکَ السَّاعَةَ اَنْ
یَکُونَ سَاجِداً اَوْ رَاکِعاً اَوْ قَائِماً اِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ
عَزَّ وَ جَلَّ جَسَدَهُ عَلَى النَّار»؛ پیامبر(ص) فرمودند: «... نماز را
بپا دار از زوال آفتاب تا سرخى اول شب و آن ساعتى است که در آن، روز قیامت
دوزخ را میآورند، مؤمنى نیست که در این ساعت توفیق سجده یا رکوع یا نماز
را داشته باشد، مگر آنکه خدا تنش را بر آتش حرام کند. (الامالی، النص، ص:
189)
5. کسی که هفت روز از ماه رجب را روزه بگیرد:«...
وَ مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ سَبْعَةَ اَیَّامٍ فَاِنَّ لِجَهَنَّمَ
سَبْعَةَ اَبْوَابٍ یُغْلِقُ اللَّهُ عَنْهُ بِصَوْمِ کُلِّ یَوْمٍ بَاباً
مِنْ اَبْوَابِهَا وَ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّار»؛ و هر کس
هفت روز از رجب را روزه بگیرد، خداوند در برابر روزه هر روز، درى از درهاى
هفتگانه دوزخ را به روى او مىبندد و بدنش را بر آتش دوزخ حرام مىگرداند.
(ثوابالاعمال و عقابالاعمال، النص، ص: 55)
6. عمار یاسر: «دَمُ
عَمَّار وَلَحمُهُ حَرامٌ علَى النَّارِ ان تَاکُلَهُ او تَمَسَّهُ»؛ گوشت
و خون عمار بر آتش حرام است که او را بسوزاند. (احمدى میانجى، على،
مکاتیب الائمه، محقق، مصحح، فرجى، مجتبى، ج 1، ص 80، دار الحدیث، قم،
چاپ اول، 1426 ق)
گفتنی است؛
آنچه که در این روایات بیان شده، به طور مطلق نیست؛ یعنی اینگونه نیست که
فردی به مجرد گرفتن چند روز روزه و یا محبت اهلبیت بدون حساب و کتاب وارد
بهشت شود. بلکه انسان باید در جهتی حرکت کند که استحقاق دریافت این رحمت
را داشته باشد و فردی که فریب شیطان را خورده و اقدام به اصلاح خودش
نمیکند؛ به حقوق مردم تجاوز میکند، به بسیاری از احکام و دستورات الهی
پایبند نیست؛ نمیتواند مصداق این روایات باشد.امام باقر(ع)، پیش از بازگشت
از شهر دمشق و مسابقه تیراندازی که هشام ترتیب داده بود، هنگام بیرون آمدن
از قصر هشام، با گروهی که در اطراف میدان مشرِف به قصر تجمع کرده بودند،
برخورد کردند. امام پرسیدند: اینان کیستند؟ عرض شد: اینها راهبان و کشیشان
مسیحیاند که در مجمع بزرگ سالانه خود گرد هم آمدهاند و در این مکان،
نشست علمی دارند و در مورد مسائل گوناگون علمی خود بحث و تبادل نظر
میکنند.
امام(ع) عبای خود را
به سر گرفتند و بهگونه ناشناس در آن مجمع شرکت کردند. امام صادق(ع) نیز که
همراه پدرش بودند، در گوشهای نشستند. جاسوسان حکومتی که امام را زیر نظر
داشتند، بی درنگ هشام را آگاه کردند. هشام که میپنداشت فرصتی مناسب یافته
است، به چند نفر از افراد خود دستور داد تا از نزدیک شاهد ماجرا باشند و
لحظه به لحظه آن را گزارش کنند. گروهی از مسلمانان که امام را میشناختند
نیز در نشست حاضر و کنار امام نشستند. در این هنگام، اسقف بزرگ مسیحیان
وارد جمع شد و همگان به احترام او برخاستند. او بسیار سالخورده بود و لباسی
از حریر زرد نیز بر تن داشت. آهسته به سمت جایگاه خود گام برداشت و نشست.
نگاهی به حاضرین کرد، نگاهش بر چهره تابنده امام متوقف شد. پرسید: «آیا شما
از مایید یا از امت مرحومه؛ امام پاسخ فرمودند: از امت مرحومه. پرسید: «از
دانشمندانشان هستی یا از نادانان؟» فرمودند: «از نادانان نیستم..»
گونهای تشویش بر اسقف حاکم شد. پرسید: «[نخست] من از شما سؤال کنم. [یا
شما میپرسید؟]» امام فرمودند: «شما بپرسید..» او گفت: «شما مسلمانان از
کجا میگویید که بهشتیان میخورند و میآشامند، ولی نیاز به قضای حاجت
ندارند؟ آیا دلیلی یا نمونهای نظیر آن در این جهان سراغ دارید؟»
امام فرمودند: «آری نمونه آن، جنینی است که در رحم مادرش تغذیه میکند،
ولی مدفوعی ندارد و نیاز به قضای حاجت پیدا نمیکند.» اضطراب اسقف بیشتر شد
و گفت: «شگفتانگیز است! شما که گفتید از دانشمندان نیستید؟» امام
فرمودند: «خیر، من گفتم از نادانان نیستم..»
اسقف دوباره پرسید: «شما از کجا ادعا میکنید که نعمتها و میوههای بهشتی
کم نمیشوند و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقی میمانند و
کاهش نمییابند؟ آیا نمونه روشنی از پدیدههای این جهان میتوانید ذکر
کنید؟»
امام فرمودند: «آری، نمونه بارز آن در عالم محسوسات، آتش است. شما اگر از شعله شمعی صدها چراغ بیفروزید، از شعله آن کاسته نمیشود.»
باز هم بر شگفتی اسقف افزوده شد و پرسشهای دیگری مطرح کرد و هر بار پاسخی
قانع کننده میشنید. وقتی پرسشهایش به پایان رسید، با عصبانیت از جایش
برخاست و به حاضرین گفت: «شما دانشمندی بلند مرتبهتر از مرا آوردید و نزد
من [برای مناظره] نشاندید تا مرا رسوا سازید و مسلمانان بدانند که از ما
مسیحیان برترند و دانش بیشتری دارند. به خدا سوگند دیگر کلمهای از من
نخواهید شنید و اگر تا سال دیگر زنده ماندم، مرا در بین خود نخواهید یافت.
این را گفت و رفت.
مجلس به هم
خورد و همه پراکنده شدند. خبر به هشام رسید و از شنیدن آن بسیار بر آشفت.
او که میپنداشت امام در مناظره با اسقف مسیحی سر افکنده بیرون میآید، با
شنیدن خبر پیروزی امام، بسیار بیمناک و مضطرب شد؛ از این رو، به فکر فرو
رفت تا چارهای بیندیشد و به این نتیجه رسید که باید پیروزی امام را با
اتهام گرایش به مسیحیت، خدشه دار کند. او با ظاهر سازی، هدیهای برای امام
فرستاد و از او خواست که دمشق را ترک نکند و در این فرصت به فرماندار خود
در شهر «مَدْین» که در مسیر حرکت امام به سوی مدینه بود، نگاشت: محمد بن
علی و فرزندش در آنچه از اسلام اذعان میدارند دروغگو هستند. آن دو نزد من
بودند، وقتی من آنان را به قصد مدینه بازگردانیدم نزد کشیشان مسیحی رفتند و
آنچه در دل خود از کفر مخفی کرده بودند نمایاندند و از اسلام به دین
مسیحیان نزدیک شدند. من به خاطر خویشاوندیای که با آنها داشتم نخواستم
کیفرشان کنم ولی وقتی نامهام به دستت رسید، مردم را از آن آگاه کن و ندا
در ده که آن دو مرتد هستند و امیرالمؤمنین هشام همگان را از معاشرت با
آنها باز داشته است و دستور قتل آن دو و دوستان و پیشکارانشان را صادر
کرده است.
ولی تلاشهای
مذبوحانه هشام در سرپوش گذاشتن بر واقعیت بینتیجه ماند و مردم که نخست تحت
فشارهای تبلیغاتی هشام قرار گرفته بودند، به واقعیت پی بردند و جایگاه
امام بهتر برای آنها تبیین شد و بر عکس، این حرکت هشام بیشتر سبب رسوایی
او و حکّام منطقه گردید.
(محمد
باقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1403 ق، ج 46، ص 309،؛
ابو جعفر محمد بن جریر بن رستم الطبری، دلائل الامامة، نجف، منشورات مطبعة
الحیدریة، 1369 ق، ص 106 (با اندکی تفاوت).
رسول خدا(ص) می فرماید: سحرخیزی مبارک است و همه نعمتها به ویژه روزی را می افزاید؛ همچنین آن حضرت می فرماید: صبحگاهان در پی نیازمندی هایتان بروید، چرا که آسان به دست می آیند...
امیرالمومنین(ع) می فرماید: صبح زود در پی روزی رفتن، روزی را افزون می کند؛ همچنین می فرماید: کسی که خواستار جاودانگی است- که جاودانگی وجود ندارد- باید سحرخیز باشد؛ نیز می فرماید: هیچ سحرخیزی در راه خدا برتر از سحرخیزی برای تامین معاش فرزندان و خانواده نیست.
امام صادق(ع) می فرماید: جدیت و تلاش کنید! هرگاه نماز صبح گزاردید و باز گشتید صبحگاهان در پی روزی روید و کسب حلال کنید، چرا که خدای عز و جل روزیتان دهد و یاریتان رساند؛ همچنین آن حضرت می فرماید: امام سجاد(ع) هنگام صبح در پی روزی می رفت. پرسیدند: ای فرزند رسول خدا کجا می روی؟ فرمود: برای پذیرش صدقه برای خانواده ام. پرسیدند: آیا برای خانواده ات صدقه می پذیری؟ فرمود هرکه کسب حلال کند صدقه عایله خود را از خدا می پذیرد و به آنان می رساند.
إِنِّی وَاللهِ مَا آمُرُکمْ إِلاَّ بِمَا نَامُرُ بِهِ انْفُسَنَا فَعَلَیکمْ بِالْجِدِّ وَالاِْجْتِهَادِ وَإِذَا صَلَّیتُمُ الصُّبْحَ فَانْصَرَفْتُمْ فَبَکرُوا فِیطلب الرِّزْقِ وَاطْلُبُوا الْحَلاَلَ فَإِنَّالله سَیرْزُقُکمْ وَیعِینُکمْ عَلَیهِ؛(الکافی ؛ ج۵- ص ۷۹)
۲- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیه السلام إِذَا أَصْبَحَ خَرَجَ غَادِیاً فِی طَلَبِ الرِّزْقِ فَقِیلَ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَیْنَ تَذْهَبُ فَقَالَ أَتَصَدَّقُ لِعِیَالِی قِیلَ لَهُ أَ تَتَصَدَّقُ؟ قَالَ مَنْ طَلَبَ الْحَلَالَ فَهُوَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ صَدَقَةٌ عَلَیْه.( الکافی ؛ جلد ۴ - ص ۱۲)
منبع: کتاب مفاتیح الحیاة نوشته آیت الله جوادی آملی صفحه ۹۰ و ۹۱