فرشید اکبری

فرشید اکبری

ترنم روابط عمومی الکترونیک
فرشید اکبری

فرشید اکبری

ترنم روابط عمومی الکترونیک

دشت پلنگان نی ریز

 شهرستان نیریز

نی‌ریز، تا تهران‌ ۱۱۴۰ کیلومتر فاصله‌ دارد. آب‌ و هوای‌ آن‌ در نواحی‌ شمالی‌ معتدل‌ و درقسمت‌های‌ جنوبی‌ گرم‌ می‌باشد.

شهرستان نی­ریز از شهرستان­های غربی استان فارس است که از شمال به شهرستان بوانات، از شمال شرقی به استان کرمان، از جنوب به شهرستان داراب، از جنوب غربی به شهرستان استهبان، از غرب به شهرستان شیراز و از شمال غربی به شهرستان ارسنجان محدود می­شود.

با توجه به نگاشته­ های الواح گلی تخت­ جمشید، این شهرستان بنام «نای­زی» یعنی «کارگاه اسلحه ­سازی» معروف بوده، بنابراین می­توان آن را از شهرستان­های قدیمی و کهن استان برشمرد.

محوطه ‌باستانی‌ (ارسیمان‌) در نطنز ۶ هزار سال‌ قدمت‌ دارد.

 نی ریز (کلیپ)

موزه خط و کتاب نیریز(کلیپ)

دشت پلنگان نی ریز(کلیپ)

شروع تمدن در منطقه نیریز به دوره هخامنشیان بر می‌گردد و دلیل پیدایش این شهر، در آن دوره ایجاد یک مرکز تسلیحاتی برای حکومت بوده و وجود دریاچه بختگان نیز در این امر موثر بوده است.

 نیریز به دلیل موقعیت خود همیشه مورد توجه اقوام مهاجم بوده؛ چنانکه شهر از زمان هخامنشیان تا کنون سه بار مورد تهاجم، سیل و عوامل طبیعی، واقع شده است.

این شهرستان با مرکزیت شهر نی­ریز، دارای ۱۰۶۳۰ کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز ۲۲۲ کیلومتر است و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا ۶۰۵ متر می­باشد.

آب و هوای آن معتدل و گرم می­باشد و در شمال غربی آن دریاچه بختگان واقع شده است.

جاذبه ­های طبیعی همچون دریاچه بختگان و جزیره نرگس، چشمه برنج­زار و برکه احمدشاه و نیز باغ­های انجیر و انار از چشم­اندازهای گردشگری این منطقه است.

سوغات شهرستان، انجیر، بادام، انار، پسته و حلوی ارده است.

درکنار چشم­اندازهای تاریخی و طبیعی شهرستان وجود دانشمندانی چون حاتم نیریزی و خوشنویسانی چون میرزا  احمد نیریزی، محمد شفیع نیریزی و ساکت نیریزی بر زیور آن افزوده است.

نی‌ریز یکی از شهرهای استان فارس در ایران است. این شهر، مرکز شهرستان نی‌ریز است. جمعیت این شهر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۴۹٬۸۵۰ تن بوده‌است

نی‌ریز در جنوب دریاچه بختگان و ارسنجان و در مغرب سیرجان و شهر بابک در استان کرمان و در مشرق استهبان و جنوب غربی شهرستان خاتم در استان یزد و در شمال داراب، حاجی‌آباد استان هرمزگان واقع است.

پلنگان (نی‌ریز):

روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نی‌ریز در استان فارس ایران است.

در 21 کیلومتری نی ریز منطقه ای سرسبز در تنگی به نام تنگ پلنگان قرار دارد که از گردشگاه های مهم این شهرستان به حساب می آید و چشمه سارهای متعددی دارد که در طول سال، پذیرای بسیاری از ساکنان محلی و اهالی شهرستان های نی ریز، داراب و سایر مسافران است.

میان دو رشته کوه از کوه‌های زاگرس را هاله‌ای سبز رنگ پوشانده و چشمه سار ها از هر طرفش روان شده‌اند. درختان انجیر، بادام، انار، بید و سروهای قدیمی هر کدام از قسمتی از این پهنه سبز، سر بر آورده‌اند و گنجشگ های کوچک میان شاخ و برگ‌های سروی بلند قامت و پیر غوغا کرده‌اند. نسیم خنکی می‌وزد و هوایی مطبوع در سراسر این پهنه زیبا و دلفریب در جریان است.

تنگ پلنگان گردشگاهی منحصر به فرد و چشم نواز محسوب می‌شود و شاید زیستگاه پلنگانی درنده بوده است؛ از این رو آن را تنگ پلنگان نامیدند.

چشمه‌ای در این تنگ می‌جوشد که به چشمه پلنگان معروف است و سرچشمه اش دامنه کوه سلطان شهباز در در 20 کیلومتری جنوب غربی نیریز است که علاوه بر سرسبزی درختان تنگ، بر لطافت محیط می‌افزاید.

دسترسی آسان به این تنگ باصفا و وجود امامزاده و برکه‌ای مقدس، تنگ پلنگان را تفرجگاهی بی نظیر برای اهالی و مسافران تبدیل کرده است و بسیاری از افراد لحظه‌هایی ناب را در آنجا سپری می‌کنند.

منطقه پلنگان پذیرای گردشگران و حتی توریست‌ها بخصوص در فصل بهار و تابستان است و تفرجگاه اصلی مردم شهر نی ریز در روز 13فروردین هر سال می‌باشد.

در ایام بهار به خصوص عید نوروز یکی از بهترین انتخاب ها می تواند این تفرجگاه دیدنی و بسیار زیبای شهر نی ریز باشد.

از جمله تفرجگاه هایی که در خود منطقه پلنگاه وجود دارد و هر کدام زیبایی های بسیار و منحصر به فرد خود را دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

باغ بیشه

در قسمت جنوب دره، باغ بیشه و چشمه‌ای با آب زلال و گوارا و جود دارد. درختان انجیر و بادام کوهی سراسر کوههای این منطقه را پوشانده و در بهار پوشش گیاهی از گلهای شقایق به چشم می‌خورد.

چشمهٔ برنجزار

چشمهٔ برنجزار از درهٔ پلنگان سرازیر می‌شود و دست آخر به استخر ژاندارمری می ریزد.

 

 

روستای پلنگان کردستان:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد